Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogowie
REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ROGOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „regulaminem” określa organizację i zasady funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rogowie.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o ośrodku należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Rogowie.
§ 2. 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rogowie jest jednostką organizacyjną Gminy Rogowo.
2. Ośrodek jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
3. Siedzibą Ośrodka jest miejscowość Rogowo 51.
4. Ośrodek czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.15 do 15.15
Rozdział II
Zakres działania i zadania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 3. Do zadań Ośrodka należy wykonywanie zadań własnych, zleconych, zadań wykonywanych na podstawie porozumień z organem administracji rządowej i samorządowej lub innymi instytucjami w zakresie spraw społecznych określonych odpowiednimi ustawami.
Rozdział III
Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
§ 4. Struktura organizacyjna ośrodka
1) kierownik
2) główna księgowa
3) stanowisko pracownika socjalnego – 3 etaty
4) opiekunki domowe świadczące usług opiekuńcze – w zależności od potrzeb
§ 5. Kierownik Ośrodka podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy, pozostali pracownicy podlegają kierownikowi.
Rozdział IV
Zasady funkcjonowania Ośrodka
§ 6. Ośrodek działa według następujących zasad:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) jednoosobowego kierownictwa,
4) kontroli wewnętrznej,
5) planowania pracy,
6) racjonalnego gospodarowania finansami publicznymi,
7) podziału zadań pomiędzy kierownictwem Ośrodka i poszczególnymi stanowiskami oraz wzajemnego współdziałania.
§ 7. Pracownicy Ośrodka w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 8. Ośrodkiem kieruje Kierownik przy pomocy Głównego Księgowego, który ponosi odpowiedzialność za realizację swoich zadań.
§ 9. 1. W Ośrodku działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Ośrodka i obowiązków przez poszczególnych pracowników.
Rozdział V
Zakresy działań
I Zadania wspólne
§ 10. Do zadań wspólnych należy przygotowanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby Ośrodka.
II Zadania szczegółowe na stanowiskach
§ 11. Do zadań kierownika Ośrodka należy:
1) kierowanie pracą Ośrodka,
2) prowadzenie spraw bieżących Ośrodka,
3)wykonywanie uprawnień kierownika jednostki organizacyjnej jako pracodawcy,
4) zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkich pracowników Ośrodka,
5) udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,
6) składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
7) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Kierownika przez przepisy prawa.
8) Realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych
9) wydawanie i przyjmowanie wniosków o dodatek mieszkaniowy
10) przygotowanie i wydanie decyzji administracyjnych w sprawach dodatków mieszkaniowych
11) sporządzenie list wypłat
§ 12. Do zadań Głównego Księgowego należy:
1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2) opracowanie projektu budżetu,
3) sporządzanie sprawozdań budżetowych,
4) wykonywanie innych zadań wynikających z poleceń lub uprawnień kierownika.
§ 13. Do zadań pracowników socjalnych należy:
1) rozeznanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w przydzielonym rejonie działania,
2) praca socjalna,
3) udzielanie informacji, wskazówek i porad w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne do samodzielnego rozwiązywania problemów życiowych,
4) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
5) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
6) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
7) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia.
8) zawieranie kontraktów socjalnych
9) obsługa programów komputerowych dotyczących zadań z pomocy społecznej
§ 14. Do zadań opiekunek domowych świadczących usługi opiekuńcze - należą:
1) prace usługowo w miejscu zamieszkania podopiecznego,
2) objęcie stałą opieką osób obłożnie i przewlekle chorych, osób w podeszłym wieku, niedołężnych na skutek starości i rekonwalescentów kwalifikujących się do rehabilitacji,
3) współpraca z zakładami opieki zdrowotnej
4) bieżące wykupywanie leków i robienie zakupów.
Rozdział VI
Czas pracy i zasady przyjmowania petentów w ośrodku
§ 15.1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji zakładu pracy.
2. Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy.
3. Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku.
4. Dzień pracy trwa od 7.15 - 15.15.
§ 16. Przyjmowanie w Ośrodku klientów w sprawach indywidualnych a także w sprawach skarg i wniosków odbywa się przez:
1) kierownika - codziennie w godzinach pracy
2) pracowników - codziennie w godzinach pracy.
§ 17. Pracownicy zobowiązani są do załatwienia spraw zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego oraz udzielania wyczerpującej informacji przestrzegając ustawy o ochronie danych osobowych.
Rozdział VII
Zasady podpisywania pism
§ 18. Kierownik podpisuje:
1) zarządzenia, regulaminy, wytyczne,
2) odpowiedzi na skargi i wnioski,
3) decyzje administracyjne do których upoważniony został przez Wójta Gminy Rogowo,
§ 19. Decyzje o których mowa w § 18 pkt. 3 może podpisywać również inny pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, jeżeli zostanie do tego upoważniony przez Wójta na wniosek Kierownika GOPS.
§ 20. Księgowy podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań, nie zastrzeżone do podpisu kierownika.
Rozdział VIII
Zasady obiegu korespondencji w Ośrodku
§ 21. 1. Korespondencję wpływającą do Ośrodka przekazuje się do Kierownika w celu zapoznania się i wydania dyspozycji wykonawczych (dekretacji),
2. Korespondencję adresowaną imiennie (określone nazwisko i imię ) przekazuje się bezpośrednio adresatom w nienaruszonym stanie.
§ 22. Zwróconą przez Kierownika i zadekretowaną korespondencję przekazuje się do dalszego załatwienia , określonym w zapisie dyspozycyjnym, pracownikom Ośrodka .
§ 23. Korespondencja wychodząca z Ośrodka wysyłana jest według rodzajów zbiorczo przez pracowników ośrodka.
Rozdział IX
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka
§ 24. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych oraz kodeks pracy.
§ 25. Do obowiązków pracowników Ośrodka w szczególności należy:
1) przestrzeganie prawa,
2) wykonywanie zadań sumiennie, starannie i bezstronnie,
3) przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych,
4) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami oraz w kontaktach z klientami pomocy społecznej,
5) zachowanie się z godnością w miejscu pracy ,
6) przestrzeganie ustalonego czasu pracy,
7) podnoszenie swoich kwalifikacji,
§ 26. 1. Pracownikom Ośrodka, którzy wzorowo i sumiennie wykonują swoje obowiązki mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia określone regulaminem premiowania i nagradzania.
2. Pracownicy Ośrodka, którzy naruszają obowiązki pracownika oraz nie przestrzegają porządku i dyscypliny pracy mogą być karani poprzez:
1) upomnienie,
2) naganę,
3) karę pieniężną.
§ 27. Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
Rozdział X
Dyscyplina i porządek pracy
§ 28. 1. Pracownik w razie potrzeby wyjścia w czasie pracy do załatwienia spraw służbowych powinien wpisać się do książki ewidencji wyjść w czasie pracy.
2. Pracownik w razie konieczności wyjścia w sprawach osobistych w czasie pracy powinien uzyskać zgodę Kierownika oraz wpisać się do książki ewidencji wyjść w czasie pracy.
3. Wyjazdy służbowe /delegacje/ pracowników Ośrodka są ewidencjonowane w książce wyjazdów służbowych.
§ 29.1. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik obowiązany jest poinformować pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym terminie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności.
2. Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 1 może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika tego obowiązku.
Rozdział XI
Postanowienie końcowe
§ 30. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
§ 31. Nowe stanowiska pracy związane z realizacją zadań statutowych Ośrodka tworzy Kierownik w ramach posiadanych środków w uzgodnieniu z Wójtem Gminy.
§ 32. Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem organizacyjnym ośrodka.